مجمع عمومی عادی سالیانه پتروفرهنگ برگزار شد

جلسه مجمع عمومی عادی سالیه پتروفرهنگ در روز چهار‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ با حضور نمایندگان۱۰۰ درصد سهامداران برگزار شد.

پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران آقایان حمیدرضا نجف‌پور کردی (رئیس)، حمید باقرنژاد و فرزاد فتحی‌نیا (نظار) به عنوان هیأت رئیسه مجمع و علیرضا بابازاده بعنوان (دبیر) جلسه انتخاب شدند.

در ابتدا بابازاده مدیرعامل شرکت پتروفرهنگ گزارش جامعی از عملکرد شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ را ارائه نمود، وی در این گزارش از دلایل زیان‌ده شدن شرکت‌های متانول‌ساز، اقدامات و برنامه‌های تیم مدیریتی این هلدینگ با رویکرد حل مساله و کاهش هزینه جهت برون رفت از بحران به وجود آمده برای شرکت‌های متانولی گفت.

بابازاده همچنین به تشریح دلایل عمده زیان‌ده شدن پتروشیمی‌های متانول‌ساز پرداخت و افزود این زیان از مدیریت شرکت‌ها خارج بوده و عوامل خارجی و محیطی مسبب آن بوده و پتروفرهنگ با در اختیار داشتن دو شرکت متانولی از این قاعده مستثنی نبوده است.

وی در تشریح این دلایل به افزایش بی‌سابقه بیش از دو برابری میانگین نرخ خوراک گاز از حدود ۲۷۰۰۰ ریال به حدود ۵۹۰۰۰ ریال در سال مالی گذشته درحالی که سهم بیش از ۶۰ درصدی در قیمت تولید دارد اشاره کرد. همچنین افزایش قیمت حمل، افت حدود ۳۳ درصدی قیمت فروش از ابتدا تا انتهای سال مالی قبل و کاهش تقاضا در بازار جهانی اشاره داشت.

بابازاده ابراز امیدواری کرد که در صورت کاهش و یا حداقل ثبات قیمت خوراک و یوتیلیتی‌های مورد نیاز واحدها، با استمرار و تحقق تولید با بیش از ۸۰ درصد ظرفیت، در دوره جاری مجموعه پتروفرهنگ منابع مالی قابل قبولی را کسب خواهد کرد.

در ادامه بابازاده اهم اقدامات و برنامه‌های هلدینگ را تشریح کرد. که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ساماندهی مشکلات بانکی و کاهش هزینه‌های تامین مالی
  • بهبود فرایند عملیات تولید متانول و اقدامات دانش بنیان
  • بهبود فرایند بازرگانی شرکت‌ها و نظارت بر آن‌ها از جمله فروش زمینی در رینگ داخلی و صادراتی بورس کالا، کاهش هزینه‌های لجستیک (حمل)، اجاره مخزن و خرده فروشی متانول در چین و اروپا
  • مدیریت نتیجه محور پرونده‌های حقوقی و…

که منافع ریالی حاصل از این اقدامات تا کنون قریب به ۵۰ هزار میلیارد ریال بوده و امیدواریم در ادامه سال مالی هم این مبلغ به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

ایشان افزود که در سال جاری اقداماتی برای اصلاح پورتفو و افزایش بهره‌وری انجام شده که به حول و قوه الهی توفیقات مالی خوبی برای هلدینگ به همراه خواهد داشت. وی همچنین اشاره داشت که این خبرهای خوب به شرطی قابل محقق شدن است که نرخ خوراک فراتر از این نرود. شایان ذکر است در حالیکه هم‌اکنون نرخ خوراک گاز در کشورهای مشابه در منطقه،‌عددی نزدیک به ۹ سنت دلار در هر استاندارد متر مکعب است، خبرهای بسیار نگران‌کننده و عجیبی مبنی بر تصمیم متولیان امر بر افزایش مجدد سقف نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها با مبلغی حدود ۳ برابر نرخ میانگین کشورهای مشابه شنیده می‌شود که البته امیدواریم این مسائل شایعه‌ای بیش نباشد.

بابازاده ضمن اشاره به پروژه‌های در دست اجرای پتروفرهنگ، از پیشرفت فیزیکی ۸۳ درصدی پروژه دنا و بیش از ۵۵ درصدی پروژه متانول سیراف خبرداد و تاکید کرد این پروژه‌ها به ترتیب در پایان سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در مدار تولید قرار خواهند گرفت. همچنین بابازاده از انجام مذاکرات متعدد برای تامین منابع مالی مورد نیاز در پروژه‌های لاوان، کیان و دیگر پروژه‌های تعریف شده زیرمجموعه‌ هلدینگ خبر داد.

ایشان خاطر نشان کرد گزارش مالی سه ماهه سال مالی جاری (۱/۷/۱۴۰۱ لغایت ۳۰/۹/۱۴۰۱) نشان می‌دهد که اقدامات انجام شده تاکنون، موید این بوده که پتروفرهنگ حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال نسبت به برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ عملکرد مثبت داشته است.

در ادامه و پس از قرائت گزارش نماینده حسابرس (بازرس) که این گزارش در صورت‌های مالی پتروفرهنگ و تلفیقی به ترتیب در قالب اظهارنظرهای مطلوب و مشروط بود، صورت‌های مالی این هلدینگ به تصویب رسید.

همچنین اعضای حقوقی جدید هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان، شرکت سرمایه‌گذاری سرمایه ‌گستر سهند، لیزینگ و رفاه فرهنگیان و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان انتخاب گردیدند.

در پایان جلسه نیز پس از تصویب صورت‌های مالی توسط مجمع عمومی، روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار، موسسه آرمان آروین پارس به عنوان حسابرس اصلی و موسسه بهمند به عنوان حسابرس علی‌البدل انتخاب شدند.

Share :